ביום שישי הקרוב ה15.9 בשעה 04:39 לפנות בוקר מגיע הירח החדש במזל אריה הוודי/בתולה הטרופי ומכין אותנו לשנת תשפ"ד שתתחיל בערב ראש חודש תשרי הלא הוא ראש השנה העברית, באחוזת הירח הממוקדת חוזים, איחוד קטבים, המסומלת במערכת הוודית על ידי מיטה, חופה ועכברים.
לאחר חודש התיקון של אלול מגיע חודש המשפט של תשרי המתחיל השנה מול נסיגת שבתאי המגביל הגדול המייצג את האוקטבה הגבוהה של הדין (הנמוכה - מאדים). חודש תשרי נקרא גם ירח האיתנים ובו התנאים של חיינו או הגבולות שניתנו לנו בהם נועדו להיות ברורים לשם העמקת הבנתנו אותם ואת תכליתם - חוק קוסמי.
זמני הסליחות מכוונים על ידי התמיכה ששבתאי מקבל מקטו; שבתאי משקף עבורנו בנסיגתו את הקשר בין מצבנו הרוחני לאנרגיה לה אנו נותנים להכנס למעגלנו המנטלי, קטו לקראת מעברו בקבוצת מאזניים מבקש לחתום את פירוק הדינמיקות החברתיות וההסכמים הלא מדוברים עליהם אנו חתומים בבית ה7 הטבעי של המזלות על מנת שנתחיל את תהליך ההבראה ההוליסטית של אסופת השיבולים שביד קבוצת הבתולה בבית ה6 הנוגע לקשרי הגוף והנפש האישיים שלנו. זהו אמנם זמן לסלוח אחד לשני ברמה החברתית אך ברמה הרוחנית מדובר במחילה והתרת נדרים מול הבורא, שכן כל שלא הספקנו בחודש אלול המסוגל לתקן את כל השנה יש ביכולתנו לזרוע, לקיים ולתקן בעשרת ימי התשובה הראשונים של תשרי - בין ראש השנה ליום הכיפורים המתחילים עם הירח החדש האיתן לו אנו זוכות כעת.
בירח החדש של ראש השנה יש פוטנציאל להגברת אמונתנו ביכולתנו לשפר עצמנו ולהתמלא בהודיה על השנה שחלפה, שכן לא משנה כמה ביקורת עצמית עשויה לצוף זהו חודש המאזניים העברי, הצדק הגבוה המזכיר לנו שאת השנה האחרונה סגרנו משום שביום הדין האחרון בראש שנת תשפ"ג החליט בוראנו שהוא זקוק לנו כאן על האדמה ובגופנו עוד שנה שלמה - זהו חסדו המרכזי, המשאב הקריטי ביותר לחיינו המעניק לנו הזדמנות נוספת להתפתח, להתעלות ולגלות את מהותנו השורשית והיקרה ביותר - אמת וחיים. הירח החדש מסמן גם את סוף נסיגת מרקורי ותחילת צלה השני שימשך שבועיים תמימים עד הירח המלא של תשרי (בדגים הוודי/טלה הטרופי) הלא הוא חג הסוכות, אז ישוב מרקורי לנקודה בה החל את מסעו הקיצי. הירח והשמש נפגשים גם הם בנקודת הפתיחה של נסיגת מרקורי בראש חודש זה כדי להזכיר את מהות תהליך ההתכנסות והחזרה בזמן ששכלנו עבר, חידושי ושבירת החוזים, הפיתויים העתיקים והמסנוורים והשלכותיהם ועל הפרטים המעשיים והאותיות הקטנות שאנו נוטים לפספס בחישוב השלם של מציאותנו המעשית וכוונותינו האמיתיות כלפיה, זאת על מנת שנוכל להתחיל את השנה הקרובה נקיות וממוקדות בעתיד טוב יותר עבורנו.
ונוס יקירתנו עוד בצל השני של נסיגת הקיץ שלה במערכת ההידרה הסרטנית; הנחש הנצמד, המרעיל, המשיל והמרפא המהדהד את חכמת טבע הגנטיקה הארצית כמו התורשה הרוחנית של החטא הקדמון הקשור בתהליך צמצום הלבנה וגאוות האנרגיה הנקבית, הפראית והקדומה של הבריאה. הלב חוזר אט אט למקומו אך עלינו להיות רכות עם השיקום המתבקש לאחר השלה, לאחר הפרדות עורו הישן של הנחש מגופו הוא נמצא בשלב הפגיע ביותר במחזוריותו, לפני שישלוף עצמו מתוך הנשל על עורו החדש להתייצב ולסיים צמיחתו, אחרת ההשלה לא תתבצע באופן אחיד ועשויים להווצר כתוצאה מכך זיהומים בגופו שבין כה עורו הוא שכבת המגן היחידה לה הוא זכה כסמל הפיתוי והחטא עצמו. השכל נעצר עם מרקורי בירח חדש זה, אט אט ידביק גם הוא את הקצב ובסופו של דבר עד שיגיע הרגע להשלף לחלוטין מצורתנו הישנה ולהשאיר אותה בעבר נהיה במקום יציב, ברור ושלם בגישתנו החדשה לעצמנו וליצירתנו בחיים אלה ובשנה הקרובה בפרט.
יח מִי-אֵל כָּמוֹךָ, נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל-פֶּשַׁע, לִשְׁאֵרִית, נַחֲלָתוֹ: לֹא-הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ, כִּי-חָפֵץ חֶסֶד הוּא. יט יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ, יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ; וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם, כָּל-חַטֹּאותָם. כ תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, חֶסֶד לְאַבְרָהָם, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ, מִימֵי קֶדֶם.
[מיכה ז'; יח-כ]
ירח האיתנים הוא גם ירח הגשמים, תשרי הוא הזמן בו הסתיו נועד לרדת עלינו דרך גשמי הברכה הראשונים המנקים בשטיפתם את האדמה וכל אשר עליה, מזרימים את כל הפסולת, האבק והנשלים הלאה למקורות המים הקרובים, מושכים את העבר לנחלים היבשים המתמלאים וחוזרים לאיתנם לאחר תקופת הכזבתם. כאן נכנס ה"תשליך" הנהוג בראש השנה, בקשתנו מהבורא למחוק חטאינו כאקט של זכירת חסדי אבותינו (ועקדת יצחק בפרט) והבטחה אישית לתקן את עצמנו בשנה הבאה לטובה באמת ובתמים. שטיפתנו הרוחנית מתקיימת אם כן בשיתוף הבריאה כולה הנשטפת על ידי המים המנקים והמחיים של תשרי, אך מה עם אחריותנו על יצירתנו ומעשינו העתידיים בשנה הקרובה? האבות שלפי המסורת נולדו כולם בחודש זה גם הם נקראים "איתנים" והרי ששיתוף הפעולה בין האנרגיה של סרטן לבין זאת של אריה מהדהד את הקשר (גנדנטה, מעבר ממים לאש) הגנטי והנשמתי בינינו ובין אלה שחיו לפנינו. הקשר הבלתי ניתן להכחשה שלנו עם פועלה ומורשתה של השושלת הביולוגית ממנה גופנו ונפשנו יצאו כמו גם של מערכת הגלגולים האישית של נשמתנו פוגש אותנו בחודש תשרי, האבות שוכנים בלבנו ורוחנו, האמהות בפועלנו.
מאדים במחלקת היד המרפאה של קבוצת בתולה מזכיר את יצרן של אמהותינו הקדומות שעל פי המסורת העברית היו עקרות כסמלו של מזל האדמה המשתנה. האמהות התמודדו עם המתנה ארוכה אך אקטיבית לפרי רחמן/יצירתן המיוחל; שרה הזדקקה לשינוי שם וגורל עבור הטרנספורמציה הפיזית והרוחנית שלה, רבקה זוכה להתעברות נסית ולאחר 20 שנות עקרות עוברת הריון קשה מאוד עם תאומים שלנצח יהוו סמל למלחמתו של עם ישראל בקליפותיו שלו עצמו, רחל נאלצת להתגבר על קנאתה וגאוותה ולפעול באופן עצמאי על מנת לזכות במעמד האמהות דרכו גם החזירה את נשמתה. מאדים הוא היצר והפעולה האינדיבידואלית, הוא האש הבוערת בנו ומייצג ברמה הרפואית את הדם בו שוכנת הנפש על פי החכמה העברית, על כן לשם כשרות הבשר ממנו אנו ניזונות עלינו לחלץ מתוכו את כל שאריות דם החיה המחזיק אנרגטית את נפשה על מנת שלא נתאחד עם איכויותיה הבהמיות ונטולות חופש הבחירה המייחד את האדם וכמובן שזהו הרקע האנרגטי לשמירת הנידה. הלב (ונוס) מוביל עם הכוונה - הראש (מרקורי) דואג לפרטים המעשיים - היצר (מאדים) מהווה כלי לתיעול האנרגיה המרפאה שהצטברה בידינו. ידיה של הבתולה מלאות ברפואה, מעמדה הטהור של האישה הבקיאה בחכמת הטבע, האדמה, הצמחים והחיות טרם הותמר למעמדה כאם אך להבדיל מהגבר שהמסורת העברית רואה בו איש שלם רק לאחר הנישואין האישה נולדת שלמה ובדרגה רוחנית גבוהה משל הגבר, דבר המשתקף מלימוד מגוון שלבי ומחזורי חייה המהדהדים את חכמת האדמה אותה על האדם נגזר לעבוד.
יופיטר שהחל את נסיגתו ב4.9 (עם סיומה של נסיגת ונוס) מהווה כוח שומר ומעורר השראה בירח החדש ההיפר מרקוריאני שלנו, חסדו עובר דרך ההתבוננות המחודשת שנסיגתו מעניקה לנו בכל הנוגע לאחריותנו האישית על פועלנו וביטוי יצרינו, טובים כמו רעים. יופיטר הוא צדק, המיטיב הרחמן המייצג את "האני הגבוה" שלנו, תפיסת עולמנו הרחבה, נסיוננו האישי המעשי ועולמנו הרוחני הפנימי שנוצר דרכו, הוא מבקש מאיתנו לגלות את הנהגתנו הפנימית על מנת להוביל את חיינו באופן מלא. מאדים שהוא יצרנו הנמוך, "האני הארצי" או האגו שלנו מבקש מיופיטר הגורו הגדול ללמדו על יכולות ההתמרה של האש היוזמת כדי שידינו המבקשות לתקן ולרפא לא יפלו חלילה לנטיותיו האגרסיביות של האדם והאגו כשהוא מרגיש מאוים. מאדים מביא עמו מלחמה או צורך להתגברות על מכשול ואמנם במזל בתולה והבית ה6 הטבעי מאדים עובד באופן חיובי ביותר על מנת להביס שלל מחלות ואיומים ממשיים בהם אנו נתקלות בחיינו אך בכל זאת עלינו לוודא שאנו אכן משתמשות ביצרים האדירים העוברים דרך גופנו ונפשנו באופן שלא יהיה מחריב או אלים ברמה המעשית כלפי מה שברצוננו לשמר ולשפר.
ראהו ויופיטר ימשיכו לשתף פעולה עד נובמבר, אז יתקדם ראהו לעבר מזל דגים ונשאר עם התרחבות יופיטרית נטולת התסביכים הפסיכולוגיים והתאוות הארציות שראש הדרקון כל כך אוהב להעיר בנו, בטח ובטח כשזוכה להתאמת צורה עם יופיטר האחראי להגברת כל אנרגיה בה הוא פוגש. השפעתם של ראהו ויופיטר על הירח החדש ומרקורי שואפת לעורר בנו השראה לכבוד השנה החדשה, למלא אותנו ברצון ליצור ואמונה בדרכינו האינדיבידואליות, אך הסכנה לניפוח אגו תמיד אורבת כשמזלות האש מארחים את מרבית הכוחות האסטרולוגיים הנתונים. האש המרפאה נועדה לעזור עם בניית, שימור והזנת האנושות, אך כידוע לכולנו שימוש לא ראוי -אם במזיד או בשוגג- יכולה להיות הרת אסון. היצר הרע נועד לאפשר לנו את זכות הבחירה החופשית, שכן אלמלא הוא תמיד היינו בוחרים בדרך הנכונה, הטובה והנקייה והיינו נשארים בגן העדן הקדום במרחב בו אין צורך לעבוד או לתקן דבר משום שהכל מתקיים בהרמוניה אינסופית. לשם תיעול מיטיב של פרצי האש הבוערת בנו בכל נקודת התחלה חדשה ובריאה בחיינו עלינו להתמקד באהבה, במסירות ובחיים במקום בקנאה, בגאווה ובמוות שהן מביאות עלינו, זוהי בחינה עמוקה של מצבנו הרוחני - מה נבחר ומה יחתם עלינו בספר החיים הפעם?
חגי ישראל מתקיימים בדר"כ בעת הארת הלבנה המלאה, ראש השנה עם זאת חל במולד הירח - עת החשכת הלבנה. הלבנה קשורה בגורל עמנו עמוקות, תיקוננו קשור בתיקונה - אורנו באורה.
אחת הסיבות הניתנות לנו ע"י חז"ל לקיום ראש השנה בלילה החשוך של תשרי היא שדבר זה מבלבל את השטן ואיתו את יצר הרע שמבקש לקטרג נגדנו בדיוק כפי שעשה אי שם בתחילת קיומנו כשפיתה אותנו לחתום על חוזה מחייב מאין כמוהו עם רבדינו החייתיים, עם הגוף ועם היצר עצמו.
ראש השנה מהווה המשפט הגדול, אמנם יש ברשותנו לתקן עד יום הכיפורים בעשרת ימי התשובה שביניהם אך זוהי ראשית השנה בה נאמר שהמאורות הגדולים (השמש והירח) מגיעים לבית הדין השמיימי בכדי להעיד על מעשינו - השמש על מעשי היום והלבנה על מעשי הלילה.
השמש היציבה והקבועה נותנת את דיווחה המלא ללא רבב, אך היא העדה לפועלנו הנעשה במהלך היום, באור, על פני השטח ובגלוי - מאחר ובחסות החושך אנו נתונים יותר להשפעת יצר הרע (יותר קשה לראות) הלבנה היא עדת האופי הקריטית ביותר במשפטנו השנתי המחזורי.
נאמנה לתפקידה להגן עלינו הלבנה מתכסה בעלטה, מתחבאת בקרני השמש כדי לרכך ולעדן את האמת שתצא מפיה במשפט הגדול על התנהלותנו בזמניה וחסותה. כפי שאמרו חז"ל - אין סניגור נעשה קטגור, השמירה לה אנו ראויות וראויים מתקבלת ויהי מה, אך עלינו ליזום ולפעול באופן עצמאי על מנת לנקות את ידינו משאריות העבר ולצמצם פערינו בדרך להשלמתנו - זאת נעשה בשבועיים הקרובים יחד עם הלבנה עד למילויה. היו עדינות וכבדו את מתנת החיים שניתנה לכן, השתמשו בכוח האדיר של האש המתפרצת והמים המטהרים על מנת למצוא איזונכם מחדש - עוד רגע מתחיל סיבוב נוסף. שיהיה חג שמח, חודש מבורך, שנה נפלאה וחתימה טובה, אוהבת אתכם ים ים יםםם ושיהיה לכולנו ב ה צ ל ח ה !
על היצירות במאמר - ילידי ירח אוטרה פלגוני
Comments